marktinformatie voor de Agrarische sector

  • Home
  • Artikelen
    • Nieuws
    • Kennisartikelen
  • Bedrijvenindex
  • Contact

marktinformatie voor de Agrarische sector

  • Home
  • Artikelen
    • Nieuws
    • Kennisartikelen
  • Bedrijvenindex
  • Contact
Nieuws

VERDELING NEVENACTIVITEITEN TUINBOUWBEDRIJVEN NEDERLAND

Verkoop aan huis blijft veruit het populairst

Eén op de vier tuinbouwbedrijven heeft nevenactiviteiten

Uit de meest recente actualisatie van AgriDirect onder ruim 1.000 Nederlandse tuinbouwbedrijven blijkt dat bijna 27% van de ondernemers naast hun primaire teelt een of meerdere nevenactiviteiten heeft. Daarmee kiest ruim één op de vier bedrijven voor verbreding van de bedrijfsvoering.

Verkoop aan huis duidelijk koploper
Van alle ondervraagden heeft 14,1% een vorm van verkoop aan huis, zoals een boerderijwinkel of directe verkoop aan consumenten. Dat maakt dit veruit de meest voorkomende nevenactiviteit.
Andere vormen zijn duidelijk minder populair:
■ Verblijfsrecreatie (camping, verhuur pipowagens e.d.) – 1,8%
■ Zorgboerderij – 1,5%
■ Dagrecreatie (boerengolf, rondleidingen, workshops) – 1,1%
■ Bed & Breakfast – 0,2%
■ Daarnaast noemt nog eens 10,8% van de bedrijven ‘andere nevenactiviteiten’.


Fruitbedrijven springen eruit
Vooral fruittelers blijken actief in nevenactiviteiten: bijna 38% van de fruitbedrijven combineert de teelt met aanvullende activiteiten. Verkoop aan huis is daarbij de belangrijkste categorie: maar liefst 23,8% van de fruitbedrijven verkoopt rechtstreeks aan consumenten.
Boomkwekers en glastuinbouwbedrijven zijn aanzienlijk terughoudender: respectievelijk 16% en 15,5% heeft een of meerdere nevenactiviteiten.

Regionale verschillen
Ook regionaal zijn er verschillen zichtbaar. Zo ligt het percentage bedrijven met nevenactiviteiten in Noord-Nederland met ruim 43% duidelijk hoger dan in andere landsdelen. In West- en Zuid-Nederland ligt dit percentage dichter bij het landelijke gemiddelde (ca. 27%).

 

“De cijfers maken duidelijk dat tuinbouwbedrijven steeds vaker naar nieuwe verdienmodellen zoeken,” zegt Roger Scholtes, directeur AgriDirect B.V. “Verkoop aan huis is daarbij niet alleen een inkomstenbron, maar versterkt ook de verbinding tussen teler en consument.”


Eerste keer meegenomen

Deze vraag is dit jaar voor het eerst toegevoegd aan de jaarlijkse actualisatie onder tuinbouwbedrijven (glastuinbouw, fruit en boomkwekerijen). Momenteel loopt de vraag ook mee in de actualisatie onder akkerbouw- en rundveebedrijven. Zodra die resultaten beschikbaar zijn, ontstaat een nog breder beeld van de rol van nevenactiviteiten binnen de Nederlandse land- en tuinbouw.

 

 

Meer informatie: www.AgriDirect.nl
Oktober 2025 | © AgriDirect BV

interessant artikel? deel het verder.

29 september 2025

2 minuten leestijd

Deel dit artikel

Uw bedrijfsopname toevoegen of wijzigen? Geef het aan ons door

Gerelateerde artikelen

Boervindt Verkiezingspoll 2025

29 september 2025

Boervindt Verkiezingspoll 2025
Lees meer
Onmogelijke financiering of rasse lening

5 juni 2025

Onmogelijke financiering of rasse lening
Lees meer
AgriDirect neemt de marktonderzoek-divisie van ETIL over

5 juni 2025

AgriDirect neemt de marktonderzoek-divisie van ETIL over
Lees meer
Inschrijvers stoppersregeling overwegen serieus om te stoppen

12 februari 2025

Inschrijvers stoppersregeling overwegen serieus om te stoppen
Lees meer
LinkedIn Twitter Facebook
Nederland

Nederland

Agridirect BV
info@agridirect.nl
Noordhoven 17
6042 NW Roermond

+31 (0)475 492549

Duitsland

Duitsland

AgriDirect Deutschland GmbH
info@agridirect.de
Textilstrasse 2
41751 Viersen

+49 (0)2162 1021782

Copyright All Rights Reserved © 2021